Jella Onderbeke

Geboren op 4 december 1992, te Gent.

Mijn medium is voornamelijk keramiek. Uit de techniek, het proces, vloeit het artistieke voort.

Ik startte in het atelier schilderkunst op Sint Lucas, maar voelde dat verf mijn medium niet was. Na wat zoeken vond ik mijn plek in het atelier keramiek.

Ik schep plezier in het ambacht, in het métier, in het maken van een stuk wat veel tijd, toewijding en discipline vraagt. De nauwe band tussen hand en hoofd, die in de kunst van de 20e eeuw verslapte. Ik wil met mijn beelden ook een zekere esthetische onrust wekken.

Talrijk zijn de associaties en de allusies die zich als een waaier, plooi na plooi, ontvouwen totdat een spectrum aan betekenissen zichtbaar wordt. Dit staat evenwel het genot van het kijken niet in de weg, het langzaam aftasten van haar beelden levert je juist nieuwe elementen op zoals minuscule oogjes die naast het beeld liggen of de cellulitis van de bil van een verleidelijke Madonna of is het een verlepte bimbo ?

De charmerende schoonheid van mijn beelden kantelt bij dit aftasten met de blik omdat het ons bewust maakt van zaken die ons ongemakkelijk maken en ons aanzet tot denken.

Zowel iconografisch als qua vorm is de link naar de volkskunst met haar ontelbare heiligenbeelden snel gelegd. De verhalen van de heilige Lucia, Agatha van Sicilië, …ze zijn vandaag slechts met mondjesmaat gekend. In de kunst van de 20e eeuw waren vooral mythische verhalen voor kunstenaars een bron van inspiratie, maar heiligen? ojee!! God beware ons daarvoor …

De associatie met de heiligenbeelden op de schouw bij oma of tante wekten bovendien lang eerder gevoelens van misprijzen dan nostalgie op.

Ik benader deze figuren evenwel met liefde en zorgzaamheid, met een groot hart en omarm ik ze met wijdopen armen. Zoals alle heiligenlevens is er niet één maar zijn er meerdere verhalen verbonden aan het leven van een heilige. Alle verhalen eindigen evenwel met een gewelddadige dood. Wanneer we de ogen van de heilige Lucia zien in 2 werken hier aanwezig, dan verwijzen ze naar deze verhalen, maar de hedendaagse component loert om de hoek, meer bepaald naar gebeurtenissen die we dagelijks zien in allerlei media. De wenende vrouw met bloedende ogen, waar komt ze vandaan? Is ze een vluchteling uit het nabije oosten of een verkrachte vrouw uit Zuid Soedan of Oost Kongo. En vragen de grote keramische ogen ons sprakeloos, maar toch dwingend, om asjeblieft onze blik niet af te wenden van dit leed?

En toch is mijn werk ook weer vrolijk en wekt het een glimlach op ons gezicht. Een madonna met een boerka, en ééntje me cellulitis: in Gent zouden ze zeggen: “er is soms wel nen hoek af ”

Deze ambiguïteit, de glimlach of het grimas, is voor mij de grote rijkdom in mijn werk.

Opleiding:

Basisschool: “’t Klavertje 4” te Parike.

Middenschool te Geraardsbergen 2 jaar ASO.

Technisch Instituut Heilige Familie te Brugge 2 jaar KSO: Artistieke Opleiding.

Technisch Instituut Heilige Familie te Brugge 2 jaar KSO: Vrije Kunsten.

Hogeschool: Luca School of Arts te Gent opleiding: Schilderkunst (niet afgewerkt).

Hogeschool: Luca School of Arts te Gent opleiding: Glas en Keramiek, Bachelor Diploma

Hogeschool: Luca School of Arts te Gent opleiding: Master

Hogeschool: Luca School of Arts: Leraren opleiding

Tentoonstellingen:

Eindejaar tentoonstelling Keramiek en Glas 2012- 2013, te Luca School of Arts, Gent.

Eindejaar tentoonstelling Keramiek en Glas 2013- 2014, te Luca School of Arts, Gent.

ENTER, 2015, te Sint- Martens- Latem in de Brouwerij.

Eindejaar tentoonstelling Keramiek en Glas 2014- 2015, te Luca School of Arts, Gent.

Internal Affairs, 2016, te Mariakerke.

Expo 2017, te Sint- Martens- Latem